Fakta om Turbo Cup  bilarna och serien

Vad var TurboCup Serien:

I början av 80-talet började Porsche Tyskland fundera på en enhets serie för att propagera för Porsches dåvarande strategi att fasa ut svansmotor modellerna och därmed visa upp sina nya sportbilar utrustade med vattenkylda frontmotorer. Serien blev kallad Turbo Cupen och Porsche plockade fram en tävlingsbil anpassad för för enhets serien. Bilen var utrustad med allt som behövdes för att klassas som tävlingsbil redan från fabrik, matterbur, brandsläckare recarostol, nödströmbrytare  m.m m.m. Bilarna var dessutom utrustade med en egen serie stötdämpare från Bilstein(gröna) hållborrade bromsskivor förstärkt växellåda osv. Serien blev direkt populär som en inkörsport till dom tyngre serierna som formelbilar och Grupp C. Många riktigt duktiga förare började eller fick fart på sin karriär i en TurboCup..

Man kan kanske säga att TurboCup serien  86-89 motsvaras till stora delar av dagens Supercup serie med Porsche 996 bilar som körs före Formel 1. 1989 var dock sista året man tävlade i en enhets serie i Europa med TurboCup bilar och en kort epok gick i graven. Vid det här laget hade Porsche Tyskland vänt kappan efter vinden och satsade istället på Porsche 964:an och skapade en enhets serie för den.. Tyvärr verkar mycket av arvet om TurboCup bilarna och serien gått förlorad. Det är mycket svårt att finna relevant information om vad som egentligen hände där i mitten av 80-talet när Porsches flaggskepp bestod av vattenkylda motorer i fram....

Antalet bilar tillverkade:

Hur många bilar som verkligen tillverkades tvistar de lärde om men detta skall tydligen var det antal som faktiskt stämmer.

-86 32st till Kanada, 56st Globalt

-87 0st till Kanada, 106st Globalt

-88 44st till Kanada, 59st  Globalt

-89 0st. till Kanada, 25st  Globalt

Totalt 322st Tyvärr har ett antal blivit kraschade genom åren och det är idag svårt att säga hur många som verkligen finns kvar! 

 

Lite av skillnaderna mellan en vanlig 944turbo och 89:ans TurboCup(Övriga årsmodeller kommer jag komplettera med senare):

 Den specifikation som beskrivs nedan gäller dock den franska Turbocupen, en serie som kördes i Frankrike 1989 och som inte var 100% understöd av Porsche i Tyskland.

wastegate
lsd
exhausts (the cup car had three different)
The cars had 305 HP and 410 Nm, via a modified DME and KLR
Max RPM 6700
magnesium sump,
Magnesium inlet manifold,
90W alternator,
stronger engine supports,
no power steering,
modified Turbo,
Bosch W 4 cc spark plugs,
Glued, riveted clutch disk,
modified gearbox cooling,
stronger gearbox supports,
30 mm front anti roll bar, 22 mm rear 3 way adjustable
Shocks, springs
drilled front brake discs,
switchable ABS,
Pagid S-535 brake pads,
front brake cooling ducts in place of driving lights,
8 and 9X16 Magnesium phone dial wheels,
no sound deadening,
1 driver Recaro bucket, 1 std passenger seat,,
no radio console,
no door pockets,
no climate control (...),
no lighting for engine compartment or glovebox,
manual windows,
no rear wiper,
no rear hatch release,
no inner fender liners, except RF for ABS circuit,
rolled lips on 4 fenders,
thinner windshield,
honeycomb sandwich front hood, aluminum prop,
shock tower brace,
reinforced front chassis rails,
36 Ah battery, with racing cut-off,
8 point Matter roll cage,
Empty (no fuel) weight 1160 Kgs, about 2550 Lbs

TurboCupens prestanda jämfört med andra Porschar:

Lite tider presterade på Ringen (GP-banan) under test i slutet av 80-talet

Porsche Turbo Cup 1988  1min. 55sec. Roland Asch (slicks)

Porsche 962 1min. 37sec. Jochen Mass (slicks)

Porsche 959 2min. 04sec.

Porsche 911Carrera 2min. 21sec. (231hkr)

Tydligt är att Porsche 944 Turbocup är klart konkurrenskraftig även när de stora pojkarna var med på banan. 9 sekunder snabbare än den fantastiska 959:an är definitivt inte dåligt även om Turbocupen åkte på slicks. 26 sek snabbare än Carreran talar ju också sitt tydliga språk om vilken bil som var mest konkurrenskraftig av Porsches modeller i slutet av Yuppie eran.

 

 

 

Här ser vi FredrikÅ:s kändis Turbocup vina fram i SS. Just denna bil var demobil hos Porsche Sverige 1986 när TurboCup serien startades i Tyskland


Ännu en bild på Fredriks fina fina Turbocup utrustad precis som från fabrik med all orginal stripning på plats


LeifA kalasfina Turbocup 1986. Just denna bil har ett så fint skick att det inte liknar någonting Bilen är dessutom specialutrustad med originaldelar som GTR front m.m.
 

 © 2004 Rookie Performance by Puppan Info@puppan.se. Sidan visas bäst i 1024x768. Senast uppdaterad April 2004